Skuteczne zabezpieczenie ładunku jest uzależnione od jego rodzaju i rozpoczyna się już od prawidłowego, przystosowanego do transportu opakowania, poprzez załadunek oraz rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunku. Tylko odpowiednio zapakowany i rozmieszczony towar może być zabezpieczony i przewożony z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa drogowego i transportu.

Metody zabezpieczenia ładunku

Zabezpieczanie ładunku metodą kształtową

Zabezpieczanie ładunku metodą kształtową: Zabezpieczenie paletami w kierunku jazdy Zabezpieczanie ładunku metodą kształtową: Zabezpieczenie paletami w kierunku jazdy

W przypadku zabezpieczenia ładunku metodą kształtową, towar jest ładowany bezpośrednio i bez odstępów od ograniczenia przestrzeni ładunkowej (ściana czołowa, ściana skrzyni ładunkowej, kłonice, itp.).
Załadunek metodą kształtową w połączeniu z naczepami XL jest szczególnie skutecznym sposobem zabezpieczania ładunków.


Jezeli ze wzgledu na strukture ladunku nie jest to mozliwe, nadanie ksztaltu mozna osiagnac przy pomocy pasow mocujacych i srodkow pomocniczych.

Metoda siłowa poprzez opasanie poprzeczne Metoda siłowa poprzez opasanie poprzeczne

Zabezpieczanie ładunku metodą siłową

W przypadku zabezpieczania ładunku metodą siłową ładunek jest dociskany przez opasanie poprzeczne, co powoduje zwiększenie siły docisku lub siły tarcia, a tym samym lepsze zabezpieczenie towaru.


Można to osiągnąć np. poprzez opasanie poprzeczne pasami zabezpieczającymi ładunek.

Połączenie metody kształtowej i siłowej Połączenie metody kształtowej i siłowej

Zabezpieczanie ładunku metodą łączoną

W przypadku zabezpieczania ładunku metodą łączoną wykorzystywane są elementy metody kształtowej i siłowej. Towar jest nakładany np. czołowo i mocowany pasami mocującymi metodą kształtową i siłową. W praktyce jest to najczęściej stosowana metoda zabezpieczania ładunku.


Zdjęcia w powyższym tekście są jedynie zdjęciami przykładowymi. Broszury informacyjne z konkretnymi przykładami praktycznymi zgodnie z EN 12195-1 odnośnie różnych metod zabezpieczania ładunku dla różnych grup produktów otrzymają Państwo od swojej osoby kontaktowej.

Wideoklip "Metody zabezpieczania ładunku"

Metody zabezpieczania ładunku play
True
http://www.lkw-walter.pl/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-arten.jpg

Podstawy fizyczne zabezpieczania ładunku

Działanie sił na ładunek podczas transportu drogowego

W czasie normalnej jazdy (obejmującej również gwałtowne hamowanie, przyspieszanie, wymijanie i trudne warunki drogowe) na ładunek działają ogromne siły.


Przykład: 0,5 G na bok oznacza, że ładunek o ciężarze własnym 10 ton może naciskać na plandekę z siłą do 5 ton: 0,5 G = 50 % ciężaru własnego.



Działanie sił na ładunek podczas transportu drogowego

Współczynnik tarcia µ (mi)

 

Jeżeli ładunek jest umieszczony na powierzchni ładunkowej, pomiędzy ładunkiem oraz podłogą naczepy występuje tarcie, wyrażane przez współczynnik tarcia. Służy on do obliczenia podatności ładunku na ślizganie oraz wymaganej liczby pasów zabezpieczających ładunek.

Pasy mocujące i środki pomocnicze do zabezpieczania ładunku

Odpowiednia liczba środków do zabezpieczania ładunku (pasy mocujące, kątowniki maty antypoślizgo-we) oraz ich nienaganny stan techniczny to podstawowe warunki skutecznego zabezpieczenia ładunku.
Pas mocujący z napinaczem z długą dźwignią Pas mocujący z napinaczem z długą dźwignią Miernik siły naciągu Miernik siły naciągu

Pasy mocujące i miernik siły naciągu

Pasy mocujące służą przede wszystkim do zabezpieczania ładunku metodą siłową lub kształtową na pojeździe. Opasanie poprzeczne powoduje zwiększenie siły docisku, a tym samym lepsze zabezpieczenie towaru. Zasadniczo rozróżnia się:

  • napinacz z krótką dźwignią o sile naciągu ok. 350 daN (kg)
  • napinacz z długą dźwignią o sile naciągu ok. 500 daN (kg)

Efektywna siła naciągu jest zasadniczo uzależnniona od tego, z jakim nakładem siły pas mocujący jest dociągany przy użyciu dźwigni. Dlatego efektywną siłę naciągu można określić tylko przy użyciu miernika siły naciągu.

Wideoklip "Postępowanie zpasami mocującymi"

Postępowanie zpasami mocującymi play
True
http://www.lkw-walter.pl/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-spanngurte.jpg

Środki pomocnicze: maty antypoślizgowe i kątowniki

Maty antypoślizgowe zwiększają zasadniczo współczynnik tarcia. Właściwość ta jest jednak korzystna przy zabezpieczaniu ładunku tylko dla określonych produktów. W przypadku innych produktów zastosowanie mat mieć nawet negatywny skutek (np. towar przesunie się na palecie zwiększając ryzyko przechylenia).

Kątowniki chronią nie tylko ładunek i pas mocujący, ale są również skutecznym środkiem pomocniczym do zabezpieczania ładunku. Rozkładają równomiernie siłę naciągu.

Firma LKW WALTER udostępnia w wyposażeniu standardowym 20 pasów zabezpieczających ładunek. Maty antypoślizgowe oraz narożniki nie są produktami standardowymi. Klient musi sam określić, jaki produkt i o jakich właściwościach jest wymagany, w zależności od jego zastosowania.

Zakres odpowiedzialności w odniesieniu do zabezpieczania ładunku

CMR

List przewozowy CMR jest najważniejszą podstawą prawną w zakresie wykonywania transportów międzynarodowych i reguluje również zakres odpowiedzialności w odniesieniu do zabezpieczania ładunku.


Artykuł 17.4 b. i c.

Przewoźnik jest (...) zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli utrata lub uszkodzenie powstały w wyniku szczególnych zagrożeń, połączonych z pojedynczymi lub wieloma okolicznościami następującego rodzaju:

  1. Wadliwe opakowanie lub jego brak, jeżeli towary ze względu na ich rodzaj są narażone na straty lub uszkodzenia, w przypadku wadliwego opakowania lub jego braku.
  2. Obsługa, załadunek, rozmieszczenie lub wyładunek towarów przez nadawcę, odbiorcę lub osoby trzecie, działające w imieniu nadawcy lub odbiorcy.
Zakres odpowiedzialności w odniesieniu do zabezpieczania ładunku

Zakres odpowiedzialności w odniesieniu do zabezpieczania ładunku jest uregulowany przez różne przepisy prawne. Zasadniczo odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie ładunku ponosi załadowca (personel załadowczy) oraz przewoźnik (kierowca).


Załadunek zapewniający bezpieczny transport

  • Ładunek oraz jego opakowanie muszą znajdować się w nienagannym stanie i być przystosowane do transportu (stabilna jednostka opakowaniowa).
  • Stosowane palety lub inne sprzęty zabezpieczające ładunek muszą być w nienagannym stanie technicznym.
  • Ładunek musi być rozmieszczony i zabezpieczony w taki sposób, by uniknąć jego przesuwania, uszkodzeń oraz przewrócenia lub spadnięcia z pojazdu.

Załadunek zapewniający bezpieczną eksploatację

  • Przestrzeganie dopuszczalnej wagi całkowitej
  • Przestrzeganie dopuszczalnych nacisków na oś
  • Przestrzeganie dopuszczalnych wymiarów pojazdu z ładunkiem
  • Kontrola podjętych metod zabezpieczania ładunku w czasie przewozu pod kątem ich skuteczności, np. dociąganie środków mocujących
  • Nie wolno zakłócać funkcji pojazdu (rozmieszczenie po jednej stronie, ładunek powodujący przeciążenie)

Normy dotyczące zabezpieczania ładunku

Normy EN obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Definiują one międzynarodowe standardy dotyczące jednolitego i prawidłowego zabezpieczania ładunku.

Normy najbardziej popularne w naszym zakresie zastosowania:

  • DIN EN 12195-1:2014 Określenie prawidłowego zabezpieczania ładunku
  • DIN EN 12642 Nadbudowy (naczepy L /‚zwykłe' lub XL)
  • DIN EN 12640 Punkty mocowania (np. siła mocowania i rozmieszczenie oczek na naczepie)
Transport intermodalny Transport intermodalny

Zabezpieczenie ładunku w transporcie intermodalnym

W transporcie intermodalnym ładunek musi być zabezpieczony przed silniejszym działaniem siły w obydwu kierunkach jazdy (kolej - 1 G) oraz z boku (prom 0,7 G) przed przesunięciem. Naczepy zwykłe i wymienne należy ładować do transportu kolejowego zarówno w kierunku jazdy wagonu, jak i w kierunku przeciwnym.

Naczepy XL w porównaniu z naczepami standardowymi

W przeciwieństwie do naczepy standardowej, naczepa XL wykazuje podczas zabezpieczania ładunku właściwości, które wspierają zabezpieczenie w pozytywny sposob - np. wzmocniona ściana przednia, mocniejsza konstrukcja i wzmocnione plandeki boczne. Nasza własna flota, przystosowana do przeładunku dźwigiem składa się wyłącznie z naczep XL.

Eksperci na temat zabezpieczania ładunku

Rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunku zapewniające bezpieczeństwo eksploatacji wchodzi w zakres odpowiedzialności załadowcy, który zna towar i opakowanie!


Firma LKW WALTER nie udziela ŻADNYCH specjalistycznych wskazówek, ani NIE doradza klientom lub załadowcom w zakresie zoptymalizowanych i prawidłowych metod zabezpieczania ładunku!


Prawidłowe zabezpieczenie ładunku zależy od struktury towaru i opakowania. Skorzystajcie zatem Państwo z doradztwa ekspertów w zakresie zabezpieczania ładunku, dopasowanego do Waszego produktu.

  • TÜV
  • DEKRA
  • ÖAMTC
  • Komisja Europejska
  • Eksperci ds. zabezpieczeń
  • Firma doradcza Zabezpieczenie ładunku

Dalsze informacje:

^ - Top

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie („ciasteczka”), aby zapewnić możliwie najlepszą obsługę. Korzystając z niniejszej witryny internetowej wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie plików cookie. Więcej informacje można znaleźć tutaj: Warunki użytkowania